XFlow - blanketløsning

Blanketsystemet XFlow er til egen udvikling af arbejdsgangsunderstøttende blanketter.

  • Læs op

Indhold

    XFlow er et digitalt værktøj, som gør det muligt for kommunen selv at oprette og opdatere digitale arbejdsgangsunderstøttende blanketter. 

    Har I en arbejdsgang I ønsker at få digitalt understøttet eller rettelser til en eksisterende, er I velkommen til at oprette en opgave i Topdesk.

    Ofte stillede spørgsmål ved anvendelse af xFlow

    Hvis du modtager en mail med denne overskrift betyder det, at én af dine blanketter kræver manuel handling. I mailen fremgår, hvilken arbejdsgangskabelon (blanket), det omhandler inkl. fejlbeskrivelse. 


    Du skal nu gøre følgende:

    1. Tilgå xflow (https://blanketter.aabenraa.dk) og log på med Windows login.
    2. Herefter skal du taste ID-nummeret ind i søgningen, og blanketten kommer frem i søgningen.

    Hvis du ikke kan tilgå xFlow eller fremsøge blanketten kan du kontakte Daniel Hansen, dha@aabenraa.dk eller Susanne Sieljacks ss@aabenraa.dk

    Fejlen opstår, fordi du er forsøger at registrere samme e-mail, som du allerede er registreret med fra din AD konto. Derfor er det vigtigt at du IKKE angiver din xxx@Aabenraa.dk adresse, men en anden e-mail adresse, eller sætter f.eks. 1 foran din xx@aabenraa.dk første gang du logger ind - så mailen bliver 1xx@aabenraa.dk. 
    Vi bruger ikke denne mailadresse til noget.

    Fejlen opstår som oftest, fordi du er registeret med samme e-mail på to brugerkonti. Derfor er det vigtigt at du IKKE angiver din xxx@Aabenraa.dk adresse, første gang du logger ind med din MitID eller medarbejdersignatur. Fejlen kan ændres ved at du logger på med din MitID eller medarbejdersignatur og ændrer din e-mail adresse til en anden end din arbejdsmail adresse.   

    Hvis du skal godkende en blanket, skal du anvende logintypen 'Windowslogin'. Du skal være logget ind på Citrix, for det virker, og så vil du ikke blive spurgt om login igen (SingleSignOn).

    På de blanketter der skal godkendes, vil en afvisning betyde, at den bliver sendt tilbage til dig, og du vil modtage en opsamlingsmail. Grunden til afvisningen kan du finde i blankettens 'Notat' felt. Du skal evt. rette de fejl eller lignende, som der er angives som afvisningsgrund, og indsende den på ny. Du skal ikke starte en ny, med mindre det er angivet. Er du I tvivl så kontakt den person, som har afvist den.

    Det er ikke en fejl som sådan, men skyldes borgerens manglende registrering af sit navn på sit NemID certifikat. X-flow bruger disse oplysning fra MitID men returnere PSEUDONYM som navn. Borgere kan anvende den vejledning fra MitID support for at få det rettet

    Du kan selv vælge om dit navn skal fremgå af dit MitID certifikat. Det kan være relevant at have navn i sit certifikat, hvis du fx skal sende eller modtage digitale fuldmagter eller underskrive digitalt med dit MitID. Dit navn vil som udgangspunkt fremgå af dit MitID certifikat, hvis du har bestilt dit MitID online eller i Borgerservice.

    Hvis dit navn IKKE fremgår af dit certifikat, vil der stå 'PSEUDONYM' der, hvor dit navn ellers ville stå, efter at du er logget ind med MitID. I så fald kan du i de fleste tilfælde (se undtagelser nederst) selv tilføje dit navn ved at logge på selvbetjening på https://www.mitid.dk/ . (Du kan også fjerne dit navn fra certifikatet samme sted).

    Log på selvbetjening på nemid.nu

    Sådan gør du

    Følg linket ovenfor og log på med din NemID under Selvbetjening
    Klik på 'Mit NemID', vælge 'Certifikater' og derefter 'Rediger indstillinger'
    Svar 'Ja' til at dit navn skal fremgå af dit certifikat
    Underskriv den nye indstilling for dit certifkat med NemID
    Aktiver evt. de nye indstillinger med samme og underskriv med NemID endnu en gang
    Hvis du ikke aktiverer de nye indstillinger med det samme, bliver de automatisk aktiveret næste gang, du logger på offentlig side eller netbank med din NemID.

    BEMÆRK - står der PSEUDONYM, når du er logget ind med NemID OG har du navne- og adressebeskyttelse, såkaldt administrativt cpr-nummer eller er du udenlandsdansker, så kan du IKKE selv tilføje navn via selvbetjening på NemIDs hjemmeside. Du skal i stedet  møde op i en hvilken som helst borgerservice medbringende gyldig billedlegitimation.

    Åbn detaljeret vejledning til selvbetjeningsløsning

    Har du spørgsmål, så kontakt:

    NemID - Support

    Telefon: 72247050

    Telefontid:

    Man - fre: 08.30 - 20.00

    Lør, søn og helligdage: 10.00 - 16.00

    Jule- og nytårsaftensdag: 10.00 - 14.00

    Få hjælp til NemID på www.nemid.nu

    Daniel Hansen
    IT-Digitalisering

    Daniel Hansen

    Digitaliseringskonsulent

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767338

    E-mail: dha@aabenraa.dk

    Susanne Sieljacks
    IT-Digitalisering

    Susanne Sieljacks

    Digitaliseringskonsulent

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767344

    Mobil: 21342148

    E-mail: ss@aabenraa.dk