Gå til hovedindhold

Funktioner og Applikationer

Hvilke værktøjer kan jeg nyde godt af fremover?

  • Læs op

Indhold

    Funktioner og Applikationer

    Office-programmerne i M365 ligner dem, du kender fra Citrix. Word, Excel, PowerPoint og Outlook er blevet opdateret til den nyeste version og bliver fremover opdateret automatisk. De er desuden blevet mere brugervenlige og har flere muligheder for samarbejde og deling. De vil også være tilgængelige på mobile enheder.

    Udover de programmer du kender, introducerer M365 en række nye værktøjer som Microsoft Teams til samarbejde, OneNote til noter, Planner til projektstyring og Forms til spørgeskemaer. Disse værktøjer hjælper dig med at organisere og samarbejde mere effektivt. 

    OBS: To-Do er også en del af M365-pakken, men vil ikke være tilgængelig i første omgang. Produktet er først tilgængeligt, når Exchange-serveren er flyttes ud i skyen. Dette forventes gjort i starten af 2025. I mellemtiden kan man arbejde videre med opgaver i Outlook som hidtil.

    Teams er en platform, hvor du kan chatte, holde videomøder, dele filer og arbejde sammen med dine kolleger. Det bliver centrum for din kommunikation og dit samarbejde i M365. Eksempelvis vil Teams på sigt skulle erstatte fællesdrevene (eks. G-drev), da M365-værktøjerne ikke er kompatible med de drev du kender fra Citrix. 

    OneDrive er din personlige online lagringsplads, som erstatter dit P-drev. SharePoint er til at gemme og dele filer med kolleger i teams og projekter, og erstatter fællesdrev som G-drevet, samt arbejdsdrev som L-drevet. OneDrive og SharePoint kan tilgås både på din PC og på mobile enheder.

    Filer, du placerer og deler i Teams, gemmes automatisk i OneDrive eller SharePoint. Dette gør det nemt at samarbejde og sikrer, at alle filer er opdaterede og tilgængelige. 

    Pointen er, at ingen filer bor i Teams. For alle Teams er der oprettet et bagvedliggende Sharepoint-site, som er den reelle lagringsplads. Teams og Sharepoint hænger derfor i høj grad sammen. 

    Ja, med M365 kan du og dine kolleger arbejde på det samme dokument på samme tid. Alle ændringer gemmes automatisk, og du kan se, hvem der arbejder på dokumentet.

    Med M365 kan du bruge værktøjer som Teams, OneDrive og Outlook på din mobiltelefon eller tablet. Du skal downloade de relevante apps fra App Store (iPhone/iPad) eller Google Play (Android-enheder) og logge ind med din arbejdsmail og adgangskode.

    Windows 11 er selve fundamentet, der får din PC til at fungere. Det hjælper dig med at åbne programmer, gemme filer og bruge din computer. Windows 11 har et nyt design og arbejder tæt sammen med M365, så du kan bruge Office-programmerne mere effektivt.

    Funktionaliteter såsom Værktøjslinjen, Stifinder, Klippeværktøj og Paint er alt sammen Windows-funktionalitet.