Til lederen - den gode introduktion
Introduktionsprogram
Tiden vi bruger på at introducere en ny medarbejder til jobbet er en investering, der hurtigt er tjent ind igen.
Den nye kollega skal føle sig velkommen og ønsket. Det er de små ting, der kan have en afgørende betydning, fx ryddet skrivebord, telefon, blomster, en mail før start osv.
Her er inspiration til, hvordan du forbereder modtagelsen af den nye medarbejder (før start), den første dag, den første uge og hvad du skal huske efterfølgende.
Hele introduktionsprogrammet kan downloades her
Hvis du har rettelser eller forslag til tilføjelser, kan du kontakte Barbara Frenzel - bfr@aabenraa.dk
INTRODUKTIONSPROGRAMMET
Opret i systemet via IT Helpdesk
Tilmeld kompetenceraket. Hvilke programmer skal der være adgang til? Telefon. Citrix til hjemmearbejde? Husk egne systemer - mail til superbruger.
Kompetenceraket
Lederen skal tilmelde den nye medarbejder til kompetenceraketten. Ved tilmeldingen bliver sekretariatet samtidig informeret om nye folk.
Orienter om ansættelse
Skriv til afdelingen.
Introduktionsprogram og velkomstbrev - sendes til medarbejderen før start
Planlæg den første uge: "Send følgende: - Plan for første uge og Mail med velkomst, herunder mødetidspunkt og -sted den første dag".
Forbered arbejdsplads
Ryd kontorplads. Sørg for stol, bord, reol, brevbakke, lys osv. Klargør PC og telefon. Navneskilt. Bestil adgangskort (mail til Lars Bundgaard med vedhæftet foto, angivelse af titel og team).
Book møder
Velkomstmøde, husk forplejning. Introsamtale med teamleder den første dag. Introsamtale med afdelingsleder den første dag. Inviter til fremtidige fællesmøder (gruppe, team, afdeling). Ugentlige statusmøder med leder, den første måned. 8 ugers samtale (senest 3 uger før udløb af prøveperiode). 3 måneders samtale.
Adgangskoder til diverse fagsystemer
Opret i systemer og send adgangskoder til mail.
Udpeg kontaktpersoner
Social (tante/onkel). Faglig, mentor (frivilligt)
God start
Blomster på bord
Krus på bord (evt.)
Fælles morgenkaffe
Velkomstbrev med adgangskoder på bord (send til tante/onkel)
Kort over huset inkl. mødelokaler og teams (medarbejderportalen; Lokalefordeling)
Orienter om kontaktperson(er)
Introsamtale
Med nærmeste leder
Med afdelingschef
Rundvisning
I afdelingen
Hils på direktøren
Opsætning af arbejdsplads
Opstart af PC - logon og koder
Opsætning af outlook
- Autosignatur
- Tilføj postkasser (spørg evt. superbruger)
- Opsætning af kalendertilladelser
Kontroler, at fagsystemer er tilgængelige
SD Løn
Kære Nn
Nu nærmer tiden sig, hvor du skal starte her hos os i Aabenraa Kommune.
Vi glæder os rigtig meget til du kommer.
Vi starter første dag med et teammøde, hvor vi spiser lidt morgenbrød og præsenterer dig for teamet.
Mødet er kl. 08.30, så hvis du har mulighed for at være her lidt før, vil det være helt perfekt.
Du må gerne henvende dig i receptionen (lige til højre når du kommer ind), så ringer de efter mig, og jeg henter dig.
Jeg forventer at strikke et program sammen til dig, som kommer til at dække den første uges tid.
Programmet får du udleveret den først dag.
Foto til dine kolleger
Vi sender dit foto fra ansøgningen rundt i forvaltningen så alle kan se deres nye kollega.
Hvis du ønsker vi skal bruge et andet foto, skal du sende det til mig inden den [dato.måned]
Kantine
Der er en kantine på rådhuset, hvor du kan købe:
- Morgenmad kl. 08.45 – 09.30
- Frokost kl. 11.30 – 13.00
Du er også velkommen til at medbringe din egen frokost og nyde den sammen med dine kolleger i kantinen.
Parkering
Du kan parkere på den runde p-plads på højre hånd umiddelbart efter, du er kommet ind på Skelbækvej.
Medarbejderportalen
Du kan finde svar på rigtigt mange spørgsmål på Medarbejderportalen.
Der er oprettet en arbejdsmail til dig, som hedder Nnnn@aabenraa.dk.
Hvis du har spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at ringe eller skrive til mig.
Venlig hilsen
Xxxx
Teamleder xxxx
Afdeling
73 76 xx xx
Aabenraa Kommune
Plan, Teknik & Miljø
Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa
www.aabenraa.dk
Rundvisning i forvaltningen
Hils på arbejdsmiljørepræsentant
Hils på TR
Tag med ned på lager og forsyn
Arkiv i kælderen
Introduktion systemer
Karnov
Acadre
Tidsregistrering (GE/Egentid)
Diverse fagsystemer
NetGis
Introduktion til opgaver
Gennemgang af introplan
Om jobbet
Opgaver
Arbejds- og funktionsbeskrivelser
Ledelsesmæssige referencer (organisationsplan)
Mål og virksomhedsplan
Orientering om fagsystemer + superbruger
Retningslinjer
Arbejdstider (flex- og fixtid, hjemmearbejde osv.)
Telefontid og -vagt
Frokostpause
Hvis ryger - hvad så?
Tavshedspligt, Forvaltningsloven
Notatpligt, Forvaltningsloven
Pressehåndtering
Tidsregistrering (GE eller Egentid)
Indberetning af ferie, sygdom, kørsel osv.
Kørsel
Lukkedage
Rollebaseret indgang
IT-sikkerhed
IT- og informationssikkerhed (vis film på medarbejderportalen)
Persondataforordning
Andet
Parkering og cykelparkering
Kørselsaftale
Evt. aftale om mobiltelefon
Ny i by
Kaffeordning
Personaleforening
Rejsekort
Adgang til mail vis https://post.aabenraa.dk
Kantinens åbningstider
Adgang til bygningen (tider, alarm, kode)
Medarbejderportalen
Fællesmøder; team-, afdelings- og forvaltningsmøder
AMR
TR
MED-systemet
Indkøb
MUS
Aabenraa Datakvalitet
Plads til undren
Bed den nye om at skrive ned, når noget giver anledning til undren
Gennemgang af introplan
Om jobbet
Opgaver
Arbejds- og funktionsbeskrivelser
Ledelsesmæssige referencer (organisationsplan)
Mål og virksomhedsplan
Orientering om fagsystemer + superbruger
Retningslinjer
Arbejdstider (flex- og fixtid, hjemmearbejde osv.)
Telefontid og -vagt
Frokostpause
Hvis ryger - hvad så?
Tavshedspligt, Forvaltningsloven
Notatpligt, Forvaltningsloven
Pressehåndtering
Tidsregistrering (GE eller Egentid)
Indberetning af ferie, sygdom, kørsel osv.
Kørsel
Lukkedage
Rollebaseret indgang
IT-sikkerhed
IT- og informationssikkerhed (vis film på medarbejderportalen)
Persondataforordning
Andet
Parkering og cykelparkering
Kørselsaftale
Evt. aftale om mobiltelefon
Ny i by
Kaffeordning
Personaleforening
Rejsekort
Adgang til mail vis https://post.aabenraa.dk
Kantinens åbningstider
Adgang til bygningen (tider, alarm, kode)
Medarbejderportalen
Fællesmøder; team-, afdelings- og forvaltningsmøder
AMR
TR
MED-systemet
Indkøb
MUS
Aabenraa Datakvalitet
Plads til undren
Bed den nye om at skrive ned, når noget giver anledning til undren
Ugentlige statusmøder, så længe der er behov
Status på arbejdet
Forundringspunkter
Feed-back
Forventningsafstemning
8 Ugerssamtale
Evaluer på de første 8 uger
Er der noget, der skal ændres