Gå til hovedindhold

Til lederen - tilmelding til kompetenceraketten

Moduler og tilmelding

Indhold

    KOMPETENCERAKETTEN

    Tilmelding for alle nye medarbejdere

    Formålet med kompetenceraketten er hurtigt at løfte nye medarbejdere på et relevant kompetenceniveau igennem et systematisk tilrettelagt forløb, så de kan udfolde deres potentialer som aktive og kvalificerede spillere på holdet. Nye medarbejdere er som regel oftest fagligt veluddannet, men ikke nødvendigvis fortrolige med arbejdsvilkårene i en offentlig forvaltning eller de specifikke værdier og værktøjer i Aabenraa Kommune.

    Nogle af modulerne er obligatoriske for alle nye medarbejdere, mens andre kun vil være relevant for en delmængde. Nærmeste leder vurderer allerede ved opstart, hvilke moduler, en ny medarbejder skal tilmeldes, men dette kan naturligvis justeres hen ad vejen. Nærmeste leder tilmelder den nye medarbejder modulerne. 

    Den nærmeste leder er ansvarlig for at følge op på, om de nye medarbejdere har deltaget. 

    Som noget nyt kan den nærmeste leder tilmelde erfarne medarbejdere til enkelte moduler.

    Hvis du har rettelser eller forslag til andre moduler kan du kontakte ptmsekretariat@aabenraa.dk

    Klik på dette link for at tilmelde kompetenceraketten

    Mødekalender for 2024 - der kan ske ændringer løbende. 

    Mødekalender for 2025 - der kan ske ændringer løbende. 

    Linket åbner xFlow.

    OVERBLIK

    Formål: For at understøtte såvel kommunens vækststrategi som kommunens vision Vi skaber det gode liv sammen og PTM’s vision Sammen med borgeren skaber vi løsninger for fremtiden er det væsentligt, at hver medarbejder opfatter sig selv og eget team som en medspiller i det samlede hele. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at kollegaer i andre teams / afdelinger / forvaltninger opfattes som partnere i en fælles opgaveløsning, hvor det giver mening. Dette gælder såvel i store tværgående projekter som i de daglige små sager med tværgående indhold.

    Indhold: Oplæg fra direktøren – generel velkomst til de nye medarbejdere og oplæg om den ønskede samarbejdskultur. Fokus på videndeling, tidelig inddragelse, god kollegialitet, gode serviceoplevelse for borgere og virksomheder, vækstdagsordenen

    Underviser: Direktøren

    Varighed: 1 time

    Tidspunkt: Inden for 3 måneder efter ansættelsen

    Deltagelse: Obligatorisk

    Tovholder: Barbara Frenzel

    Modul 1: Introduktion til offentligretlige spilleregler

    Formål: Som en del af den kommunale forvaltning er det afgørende, at alle har en grundlæggende forståelse for de juridiske spilleregler i en offentlig instans.

    Indhold: Statsret, grundlov, den retlige trinfølge, to-instanssystem, ombudsmandens rolle, det kommunale tilsyn, sondring mellem offentlig og privat ret, hjemmel og kommunalfuldmagt, almindelige love (forvaltnings- og offentlighedsloven) og aktindsigt

    Underviser: Claus Hansen

    Varighed: 1,5 timer

    Tidspunkt: Inden for den første måned af ansættelsen

    Deltagelse: Obligatorisk

    Tovholder: Barbara Frenzel 

     

    Modul 2: Rollen som myndighedsperson - Hvordan træffes den korrekte afgørelse?

    Formål: For de medarbejdere, der træffer afgørelser, er der et yderligere behov for at blive introduceret til, hvad den gode, holdbare afgørelse skal indeholde.

    Indhold: Hvordan træffes en korrekt afgørelse på baggrund af forvaltningsloven? Introduktion til partsbegrebet, notatpligt, begrundelse og klagevejledning

    Underviser: Claus Hansen

    Varighed: 1,5 timer

    Tidspunkt: Inden for de første 2 måneder af ansættelsen

    Deltagelse: Teamlederens vurdering

    Tovholder: Barbara Frenzel 

    Kommunen er underlagt princippet om offentlighed i forvaltningen. Heri ligger det, at offentligheden, fx borgere og presse, som hovedregel skal have adgang til - og indsigt i - sager i det offentlige. Dette betyder både retten til at overvære og citere fra retssager, og retten til at få adgang til dokumenter fra forvaltningen. Det sidste kaldes aktindsigt.

    Dertil kommer at kommunens egen produktionssikkerhed skal sikres.

    Alle sagsrelevante dokumenter skal derfor gemmes, så det sikres, at de kan genfindes. Til dette formål bruger kommunen ESDH-systemet Acadre.

    Acadre undervisningen består af tre elementer som alle er obligatoriske.

     

    Grundlæggende brug

    Formål: At gøre brugeren i stand til at navigere i brugerfladen, foretage søgninger og basal sagsbehandling.

    Indhold: Introduktion til global og avanceret søgning, navigation mellem indhold og metadata, oprettelse af sager og dokumenter samt journalisering.

    Form: Praktisk undervisning hvor kursisten så vidt muligt lærer ved at udføre/løse opgaver.

    Varighed og tidspunkt: 2 timer 1 – 2 uger efter tiltræden.

    Underviser: Forvaltningens Acadre underviser.

     

    Regler og retningslinjer

    Formål: At give brugeren viden om og forståelse af håndtering og beskyttelse af data

    Indhold: Introduktion til god journaliseringsskik herunder enkeltsagsprincippet, hvad der skal journaliseres samt adgangskoder og aktindsigt.

    Form: Teoretisk undervisning/dialog baseret på kommunens retningslinjer som de er beskrevet i 10 gode vaner om journalisering og God journalisering som findes på Medarbejderportalen, og som kursisten vil blive bedt om at læse før kurset.

    Varighed og tidspunkt: 1½ time ca. 1 uge efter kurset Grundlæggende brug af Acadre.

    Underviser: Forvaltningens Acadre underviser.

     

    Introduktion til avancerede og opgavespecifikke funktioner

    Formål: at understøtte en mere avanceret brug af Acadre med udgangspunkt i brugerens opgaver og behov

    Indhold: Avanceret Outlook Integration (AOI), oprettelse og anvendelse af autoprofiler, oprette dagsordenspunkt, aktindsigtsmodul/aktindsigtssag, mapper, samlesager, henvisning mellem sager, flettebrev, digital post, fraser, webtilgængelighed, håndtering af følsomme data

    Form: tilrettelægges individuelt med kursisten og vedkommendes teamleder/mentor og/eller superbruger med udgangspunkt i kursistens opgaver. Kontaktperson udpeges ved tilmelding og deltager i afklaring af behov og planlægning af undervisning.
    Undervisningen kan være sidemandsoplæring eller holdundervisning.

    Varighed og tidspunkt: vil være afhængig af behovet. Der afsættes som udgangspunkt en halv time til afklaring og planlægning 3 – 4 uger efter kurset Grundlæggende brug af Acadre. 

    Underviser: Acadre underviser, kursistens superbruger eller nøglebruger.

     

    4. GIS

    Modul 1: Introduktion til NetGIS  

    Formål: Alle medarbejdere i PTM skal have en grundlæggende forståelse for brug af NetGIS, da alle jobfunktioner bruger kort i opgaveløsningen til analyse, formidling etc. 

    Indhold: Oplæring målrettet den enkelte brugers arbejdsopgaver. GIS-medarbejder viser NetGIS opsætning og funktioner, som medarbejderen vil benytte i sin hverdag, samt giver en kort introduktion til systemets funktioner ud fra den enkeltes kompetencer og behov.

    Underviser: GIS-team – Holdundervisning i IT-lokalet 

    Varighed: 2 timer

    Tidspunkt: Månedlig.

    Deltagelse: Obligatorisk

    Tovholder: Anne Dyrhave Nissen

     

    Modul 2: GIS for viderekomme

    Formål: At give ad hoc sidemandsundervisning for avancerede funktioner i GIS.

    Indhold: Avancerede funktioner i NetGIS / QGIS / ArcGIS Pro og information om ejendomsdata (grunddata). Målrettet den enkelte brugers arbejdsopgaver.

    GIS medarbejder viser i QGIS, ArcGIS Pro og NetGIS opsætning og funktioner som medarbejderen vil benytte i sin hverdag.

    Underviser: GIS-team – 1:1-undervisning

    Varighed: Efter behov

    Tidspunkt: Tilbydes ad hoc.

    Deltagelse: Teamlederens vurdering

    Tovholder: Lene Nebel

    Formål: Arbejdet i en offentlig organisation med politisk ledelse indebærer nogle rammer, som for mange nye medarbejdere er ukendte og uvante. En grundlæggende forståelse er afgørende for at medarbejderen kan finde sig til rette i opgaveløsningen.

    I modulet gennemgås den administrative og den politiske organisering samt principperne for politikernes og forvaltningens arbejde.

    Indhold:

    Samspil mellem politikere og embedsmænd

    Det særlige ved det kommunale kollegiale styre, ingen parlamentarisme samt tradition for konsensus

    Principper for forvaltningens rådgivning (fx med baggrund i Kodeks for forvaltningens rådgivning)

    Hvornår en sag bliver politisk – eksempler fra Plan, Teknik & Miljøs område

    Hvornår og hvordan er det ok, at en politiker og en medarbejder taler / skriver sammen

    Den politiske og den administrative organisering (politisk administrativ organisering) 

    Styringsprincipper og konkretisering ved styrelsesvedtægten for Aabenraa Kommune og bemyndigelsesplaner

    Underviser: Barbara Frenzel

    Varighed: 2 timer

    Tidspunkt: Inden for 3 måneder efter ansættelsen

    Deltagelse: Obligatorisk

    Tovholder: Barbara Frenzel

    Formål Modulet er en opfølgning, der samler op på og fordyber den allerførste introduktion fra nærmeste leder. Vigtige kerneområder fra Aabenraa Kommunes arbejde med IT og digitalisering formidles, og det suppleres med et praktisk element, hvor der vises/sikres viden om ikke-fagspecifikke IT-værktøjer.

     

    Indhold 

    • Informationssikkerhed
    • Brug af e-mail
    • Gratisprogrammer / cloud
    • Medarbejderportalen
    • IT-afdeling, superbrugerorganisationen

     

    Underviser   Barbara Frenzel

    Varighed      1,5 timer

    Tidspunkt     Inden for 3 måneder efter ansættelsen

    Deltagelse    Obligatorisk

    Tovholder    Barbara Frenzel

    Formål: Nyansatte præsenteres for grundlæggende principper og regler for ansatte for at undgå, at der opstår sager, hvor der kan rejses tvivl om offentligt ansattes adfærd. F.eks. i forhold til om en offentlig ansat i sit arbejde uretmæssigt har modtaget gaver fra borgere eller virksomheder. Vejledningen er således også en hjælp til de ansatte, sådan at de ikke utilsigtet bliver bragt i situationer, hvor de overtræder gældende regler og normer.

    Indhold: Modulet tager udgangspunkt i den fællesoffentlige vejledning ”God adfærd i det offentlige”. Emner er bl.a. ytringsfrihed, gaver og fordele, bibeskæftigelse.

    Underviser: Jon Kjær Jensen

    Varighed: 1 time

    Tidspunkt: Inden for de første 3 måneder

    Deltagelse: Teamlederens vurdering

    Tovholder: Jon Kjær Jensen 

    Formål: Aabenraa Kommune har arbejdet systematisk med en strategisk indsats for at fremme væksten. Den overordnede strategi sætter indholdsmæssigt og formelt rammen for mange af PTMs aktiviteter og planer, som der introduceres til i dette modul.

    Indhold: Introduktion til hvad planstrategi, vækststrategi, kommune- og lokalplan er, med særligt fokus på Aabenraa Kommunes Kommuneplan og Sund Vækst, Planloven, Kort intro til Vækstdagsorden, Samt introduktion til udvalgte politikker og strategier på hele Plan, Teknik & Miljøs område.

    Underviser: Lene Nebel

    Varighed: 1,5 timer

    Tidspunkt: Senest 6 måneder efter ansættelsen

    Deltagelse: Obligatorisk

    Tovholder: Lene Nebel

    Formål: Den kommunale økonomi kan være uoverskuelig da den sammensættes via vandfaldsmetoden, hvor både EU, Regeringen, Byrådet og kommunens udvalg prioriterer økonomien, som bliver til den budgetmæssige ramme, der regulerer forvaltningens virke i budgetåret.

    For nye medarbejdere i Aabenraa Kommune kan emnet være uoverskuelig. Derfor gives en introduktion til den kommunale økonomi, som en kort indføring i sammenhængen af, hvordan økonomien styres og udmøntes i organisationen.

    Inspiration kan hentes i ’Kort om kommunaløkonomi’ fra COK/KL.

    Indhold:

    Den kommunale økonomi

    Sammensætningen af en kommunes økonomi

    Overordnet styring fra staten – rammer og økonomiaftalen

    Det kommunale råderum

    Aabenraa Kommunes økonomiske politik

    Budget- og regnskabs-årshjul

    Økonomistyring (meget overordnet)

    Typer af bevillinger, bevillingsniveauer, ændring af bevillinger

    Kasse- og regnskabsregulativ

    Budget og bevillingskontrol

     

    Underviser: Jesper Juhl Kristensen, Anne Dyrhave Nissen

    Varighed: 1 time

    Tidspunkt: Senest 3 måneder efter ansættelsen

    Deltagelse: Teamlederens vurdering.

    Tovholder: Anne Dyrhave Nissen

    Formål: Sikre høj standard og genkendelighed i dagsordenstekster.

    Indhold: Nærmeste leder giver en introduktion til udarbejdelse af dagsordenspunkter, når det er aktuelt. Vejledningen ’Skriv en dagsordenstekst’ er udgangspunktet og suppleres med Plan, Teknik & Miljøs arbejdsgange, godkendelsesprocedurer. Emnerne er:

    Arbejdsprocessen og inddragelse af budget og interessenter.

    Arbejdsgange i forhold til afklaring og godkendelse med hhv. leder, afdelingschef, direktør og politisk niveau

    Præsentation af bemyndigelsesplan

    Kodeks for forvaltningens rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af dagsordenspunkter

    Formidlingen af det faglige stof og en præsentation af vejledningen ‘Skriv en dagsordentekst´

    Underviser: Anne Dyrhave Nissen 

    Varighed: 1,5

    Tidspunkt: Senest 3 måneder efter ansættelse.

    Deltagelse: Medarbejdere som udarbejder dagsordenstekster. 

    Tovholder: Anne Dyrhave Nissen 

    Formål: De medarbejdere i PTM som arbejder med udformning af materiale til pressen og formidling tilbydes grundlæggende introduktion til PTM´s kommunikationspolitik etc. Når den nye medarbejder er godt i gang med arbejdet, introduceres medarbejderen til kommunikation og pressehåndtering.

    Byråds- og Direktionssekretariatet er i gang med gennemgribende at revidere det materiale, der ligger på Medarbejderportalen i foråret 2016

     

    Indhold: Introduktion til

    Kommunikationspolitik og designmanual

    Kommunikation og udarbejdelse af kommunikationsplaner

    Pressehåndtering illustreret med konkrete cases fra Plan, Teknik & Miljøs virkelighed

    Krisekommunikation

    Hvad gør jeg, når journalisten ringer?

    Sociale medier

    Ytringsfrihed/tavshedspligt  

    Underviser: Kasper Stoof

    Varighed: 1 time

    Tidspunkt: Senest 6 måneder efter ansættelse

    Deltagelse: Teamleders vurdering

    Tovholder: Jesper Juhl Kristensen

    Formål: At medarbejderne opnår kendskab til kommunens MED-system og arbejdsmiljøområde samt viden om, hvordan det bruges.

    Indhold: 

    Underviserne giver en introduktion til:

    MED-organisationen, herunder struktur samt hvad og hvordan MED kan bruges

    Arbejdsmiljøområdet – herunder hvordan arbejdsmiljøgruppen arbejder, APV og trivselsundersøgelse

    Arbejdsmiljøsystem og brugen heraf

    Underviser:  Anne Dyrhave Nissen (arbejdsleder) og Lene Lyster Hansen (arbejdsmiljørepræsentant)

    Varighed: 1 time

    Tidspunkt: Senest 6 måneder efter ansættelse

    Deltagelse: Obligatorisk

    Tovholder: Anne Dyrhave Nissen

    Formål: Nyansatte præsenteres for kommunens projektmodel. Projektmodellen er den fælles ramme, der skal være med til at skabe fælles sprog og fælles ramme om projektarbejdet i Aabenraa Kommune.
    Projektmodellen giver både indsigt i at arbejde i projekter (f.eks. organisation, projekters faser) samt indeholder en række grundværktøjer som kan anvendes i projektarbejdet samt mere bredt, når dette er relevant (f.eks SWOT, projektplan, interessentanalyse, målskema og statusrapport).

    Indhold: Modulet tager udgangspunkt i den kommunens projektmodel, se medarbejderportalen.

    Underviser: Janni Kollerup, Jesper M. Østerbye

    Varighed: 1 time

    Tidspunkt: Inden for de første 6 måneder

    Deltagelse: Teamlederens vurdering

    Tovholder: Lene Nebel

    LOGIN MED WINDOWS LOGIN

    Er du logget ind i Citrix kan du som leder eller sagsbehandler logge ind med din Windows login.