Gå til hovedindhold

Uddannelse, konference samt forebyggelse af sygefravær

Læs og tilmeld til de obligatoriske uddannelser for medlemmer af MED og arbejdsmiljøgrupper. Læs info om kommende TR- og AM konference samt tilbud om sparring, rådgivning til MED, arbejdsmiljøgrupper og ledelser indenfor arbejdsmiljøområdet samt forløb til personalegrupper indenfor forebyggelse af sygefravær.

  • Læs op

Indhold

    MED-uddannelsen

    Alle ledere og medarbejdere i MED-udvalg skal deltage i MED-grunduddannelsen inden for det første funktionsår.

    MED-grunduddannelsen sætter fokus på MED-samarbejdet som en aktivitet, der skal skabe værdi for samarbejdet om kerneopgaven og understøtte trivsel på arbejdspladsen. MED-uddannelsen handler om arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold. Det er et rigtig godt udgangspunkt for et konstruktivt MED-samarbejde, hvis hele MED-udvalget deltager på samme kursus. MED-uddannelsen består af et obligatorisk grundmodul af 2 dages varighed.

    På MED-uddannelsen får du kendskab til:

    • MED-idéen og formålet i den lokale MED-aftale
    • Kompetenceforhold i MED-udvalget
    • Opgaver i MED-udvalget
    • MED-udvalgets placering i den politiske styrede organisation
    • Information og drøftelse (MED-indflydelse)
    • Retningslinjer (MED-bestemmelse).

    Uddannelsen er dialogbaseret og tager bl.a. udgangspunkt i Aabenraa Kommunes Lokalaftale om MED-indflydelse og MED-bestemmelse, mål, værdier og personalepolitik.

    MED-uddannelse i 2024:
    • Hold 1: Den 23. januar samt den 6. februar fra kl. 8.15-15.30
    • Hold 2: Den 20. marts samt den 3. april fra kl. 8.15-15.30
    • Hold 3: Den 15. august samt den 28. august fra kl. 8.15-15.30
    • Hold 4: Den 29. oktober samt den 12. november fra kl. 8.15-15.30

    1 - 2 uger før holdstart modtager du en mail fra underviser med praktiske oplysninger om MED-uddannelsen.

    Tilmelding kan ske her, når du indberetter medarbejder-/ledelsesrepræsentant - Nyvalg. En af oplysningerne, der skal tastes ind, er om MED-uddannelsen haves.

    Arbejdsmiljøuddannelsen

    Det er lovpligtigt at gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen senest 3 måneder efter at du er valgt/udpeget. Arbejdsmiljøuddannelsen tager i alt 3 dage.

     

    Formål:
    At give arbejdsmiljøgruppens repræsentanter en konkret viden om arbejdsmiljø og om metoder til at arbejde systematisk og målrettet for at fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø.

    Her kan du læse Arbejdstilsynets vejledning om arbejdsmiljøuddannelsen.

    Målgruppe:
    Alle arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere.

    Tilmelding:
    Du bliver automatisk kontaktet af Personalekontoret, når vi har fået besked om dit valg/udpegning. Du bliver kontaktet ca. 1-2 uger før, du skal på uddannelse. 

    Tilmelding kan ske her, når du indberetter AMR og AL - Nyvalg. En af oplysningerne, der skal tastes ind, er om arbejdsmiljøuddannelsen haves.

    Arbejdsmiljøuddannelsen er i 2024 planlagt til:

    • Den 23. + 24. april samt den 14. maj
    • Den 3. + 4. september samt den 25. september
    • Den 20. + 21. november samt den 12. december

    TR- og AM konference

    TR- og AM konferencen holder flyttedag.

    Fremover vil konferencen blive afholdt torsdag i uge 5. Dermed tilgodeses deltagelse af nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter der tiltræder posten 1. januar.

    Vi ser meget frem til at kunne byde velkommen til næste TR- og AM konference

    Torsdag den. 30. januar 2025.

    TR- og AM konferencen er et tilbud til alle tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter samt arbejdsmiljøledere.

    Forebyggelse af sygefravær

    Forebyggelseskonsulenterne tilbyder en række forløb til personalegrupper der kan tilpasses den enkelte arbejdsplads. Gældende for alle forløb der tilbydes er, at arbejdspladsen har et for højt sygefravær eller en forventning til, at sygefraværet kan stige, såfremt der ikke prioriteres en forebyggende indsats. Alle forløb kan udelukkende rekvireres af arbejdspladsens ledelse.

    • Gruppeforløb tilpasset den enkelte afdeling indenfor fysisk- og psykisk arbejdsmiljø
    • Gruppesupervision til arbejdspladser med udfordringer omkring det psykiske arbejdsmiljø
    • Opfølgningsforløb på baggrund af trivselsundersøgelse/psykisk APV
    • Mening og motivation i arbejdet. Særligt til de arbejdspladser hvor der i hverdagen opleves en manglende kobling til kerneopgaven. 
    • Relationer, anerkendelse og kommunikation. Særligt til arbejdspladser hvor der opleves udfordringer i arbejdspladsens fælles kommunikation mellem medarbejdere og medarbejdere eller mellem medarbejdere og ledelse.
    • Inspirationsforløb til elastiktræning. Alle arbejdspladser kan have gavn af elastiktræning. Det kræver kun en elastik pr. deltager og 10 minutter 1 eller 2 gange om ugen, hvor man prioriterer fælles elastik træning.
    • Ergonomi - brug kroppen rigtigt. Særligt til arbejdspladser, der kan være udfordret på ergonomiske udfordringer omkring løft, træk, skub og bæring.

     

    Kontakt forebyggelseskonsulenterne på mail: arbejdsmiljo@aabenraa.dk

     

    Arbejdsmiljøuge - uge 43

    Tilmeldingsfrist d. 14. oktober 2024

    Arbejdsmiljøuge 43 er ugen, hvor vi sætter fokus på et aktuelt emne. Emnet kan relatere sig til vores MED- og arbejdsmiljøstrategi eller til aktuelle emner, der i fokus generelt i samfundet.

    Aabenraa Kommune vælger at benytte uge 43, til at sætte fokus på forskellige elementer i arbejdsmiljøarbejdet. Dagene bliver udbudt som en del af den lovpligtige supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Derfor gælder tilbuddet for alle medlemmer af en arbejdsmiljøgruppe, arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentanter.

    Systematisk arbejdsmiljø

    Tidspunkter:

    • Mandag d. 21. oktober 2024 kl. 09:00-11:30
    • Tirsdag d. 22. oktober 2024 kl. 12:30-15:00

    På denne workshop får du indsigt i, hvordan du kan arbejde mere systematisk med arbejdsmiljøet. Vi gennemgår de vigtigste love og regler samt værktøjer, som hjælper dig med at skabe overblik og strukturere dit arbejdsmiljøarbejde. Du vil også blive introduceret til SafetyNet, et digitalt værktøj til at håndtere og dokumentere arbejdsmiljøindsatser. Medbring gerne din computer, da vi vil arbejde praktisk i systemet. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål og få sparring undervejs. Workshoppen er ideel for både nye og erfarne arbejdsmiljørepræsentanter.

    Workshoppen tilbydes ligeledes 25. november 2024 kl. 9:00-11:30

    TILMELD VED AT TRYKKE PÅ DETTE LINK


    Høje Følelsesmæssige Krav

    Tidspunkter:

    • Mandag d. 21. oktober 2024 kl. 12:30-15:00
    • Torsdag d. 24. oktober 2024 kl. 09:00-11:30

    Denne workshop har fokus på de høje følelsesmæssige krav, der ofte opstår i arbejdet med mennesker. Vi arbejder med forebyggelse og håndtering af de følelsesmæssige udfordringer, som kan opstå i arbejdet med borgere. Deltagerne vil få indsigt i lovgivning og Arbejdstilsynets bekendtgørelser på området samt gennemgå en række cases for at lære, hvordan man håndterer disse situationer bedst muligt. Du vil også afprøve værktøjer fra BFA (Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø), som kan hjælpe med at mindske følelsesmæssige belastninger på arbejdspladsen. Målgruppen er ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter.

    Læringsmål:

    • Forstå, hvad høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker indebærer.
    • Lær at identificere situationer, hvor følelsesmæssige belastninger kan opstå.
    • Få værktøjer til at risikovurdere og handle, når der opstår problemer med de følelsesmæssige krav.

    Workshoppen tilbydes ligeledes 26. november 2024 kl. 9:00-11:30

    TILMELD VED AT TRYKKE PÅ DETTE LINK


    Få mere ud af trivselsundersøgelse 2024

    Tidspunkter:

    • Tirsdag d. 22. oktober 2024 kl. 09:00-11:30
    • Torsdag d. 24. oktober 2024 kl. 12:30-15:00

    Trivselsundersøgelser er et vigtigt redskab til at sikre god trivsel og kvalitet i opgaveløsningen på arbejdspladsen. På denne workshop får du konkrete værktøjer til, hvordan du kan følge op på resultaterne af trivselsundersøgelsen i 2024. Vi arbejder med fire faser:

    1. Forberedelsesmøde i Lokal MED-udvalget, hvor undersøgelsens resultater drøftes.
    2. Dialogmøde i personalegruppen, hvor resultaterne gennemgås og bearbejdes.
    3. Udarbejdelse af en handlingsplan og dokumentation i SafetyNet.
    4. Fastholdelse af fokus og løbende forbedringer.

    Workshoppen er praktisk orienteret og tager udgangspunkt i konkrete eksempler fra deltagernes arbejdspladser. Det anbefales, at både ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter (TRIO) deltager sammen for at sikre en fælles forståelse og handleplan.

    Workshoppen tilbydes ligeledes 25. november 2024 kl. 13:00-15:30

    TILMELD VED AT TRYKKE PÅ DETTE LINK


    Fysisk arbejdsmiljø – Få mere bevægelse i dit arbejde

    Tidspunkt:

    • Onsdag d. 23. oktober 2024 kl. 10:30-11:30

    Denne workshop fokuserer på, hvordan du kan få mere bevægelse ind i din arbejdsdag. Mange oplever, at det kan være svært at integrere fysisk aktivitet i en travl arbejdsdag. Workshoppen giver dig konkrete idéer til, hvordan du kan implementere små bevægelser i hverdagen – lige fra korte aktive pauser til udendørs mødeaktiviteter. Vi vil også se på, hvordan man kan udnytte udendørsarealer på arbejdspladsen for at skabe mere variation og dynamik i møderne.

    Bemærk, at workshoppen foregår udendørs, så sørg for at være klædt på efter vejrforholdene. Her får du mulighed for at afprøve idéerne på egen krop og få inspiration til at bringe mere fysisk aktivitet ind i dit daglige arbejde.

    Workshoppen tilbydes løbende alt afhængig af interesse.

    TILMELD VED AT TRYKKE PÅ DETTE LINK

     

     

    NemTilmeld

    MED- og arbejdsmiljøtemaet tilbyder løbende aktuelle kurser. Tilmeld via dette link: LINK TIL NEMTILMELD

     

    Wilhelm Hallum
    Personalekontoret

    Wilhelm Hallum

    Med- og arbejdsmiljøkonsulent

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon : 73767168

    Mobil : 20341011

    E-mail :wha@aabenraa.dk