Kommunikationsteamets overvejelser, når vi modtager et forslag til en god historie
- Er historien relevant for en af kommunens målgrupper?
- Er historien aktuel?
- Bidrager historien til branding af Aabenraa Kommune?
- Kan historien risikere at skabe problemer eller misforståelser?
- Er der et tydeligt budskab i historien?
Hvis ideen opfylder en eller flere af ovenstående, så arbejder vi videre med:
- Har vi den rigtige vinkel på historien?
- Er historien bedst som video, billede, grafik, tekst eller noget femte?
- På hvilke platforme kan historien bruges?
TRYKTEST DIT FORSLAG
Herunder finder du fire råd til at trykteste dit forslag. I de grønne kasser finder du desuden eksempler på, hvordan man kan gøre, og i de røde eksempler på, hvordan man ikke skal gøre.
1. Er historien letafkodelig for borgerne?
Brugere på sociale medier bruger i gennemsnit 1.7 sekunder pr. opslag på Facebook. Vi konkurrerer med Taylor Swift, lip-sync videoer på TikTok, bagedysten, og Game of Thrones om brugernes opmærksomhed, og hvis det ikke er tydeligt, hvad vores opslag vil dem, er de for længst videre.
SØG MUSIKKENS ÅR PULJER






Revitalisering af infrastrukturelle knudepunkter
Som led i en helhedsorienteret strategi for optimering af mobilitetsstrømme igangsættes en flerfaset implementeringsproces med henblik på kapacitetsforøgelse og dynamisk tilpasning af de eksisterende infrastrukturelle faciliteter. Dette sker gennem en tværsektoriel koordinering mellem relevante aktører, hvor en differentieret tilgang til ressourceallokering sikrer en skalerbar og fremtidssikret løsning.
2. Kan historien opsummeres med en sætning?
Sæt din historie ind i en fortællesætning: Jeg vil fortælle, at... fordi...
Ikke om. Ikke hvordan. Ikke hvorfor. At og fordi.
HJÆLP OS MED AT NAVNGIVE AABENRAA KOMMUNES NYE ØVELOKALER
Fortællesætning:
"Jeg vil fortælle, at borgere kan indsende navneforslag til det nye øvested for amatørmusik på Skolevænget 33, fordi Musikrådet og Kultur- og Fritidsudvalget ønsker at lade borgerne præge byens kulturliv."
BORGERNES IDÉER SKAL FORME FREMTIDENS SØPARK
Kommunen inviterer til borgermøde om udviklingen af det nye rekreative område i Padborg. Mødet finder sted onsdag den 12. marts kl. 19 i kulturhuset. Her vil der være oplæg fra landskabsarkitekter og mulighed for at komme med input til planerne. Projektet, der er en del af kommunens grønne strategi, skal forbedre adgangsforholdene og skabe nye opholdsmuligheder i området. Samtidig arbejdes der på at sikre biodiversiteten og bevare de eksisterende naturværdier. Alle interesserede er velkomne.
Fortællesætning:
Jeg vil fortælle hvordan borgernes input skal forme udviklingen af Søparken, fordi det er en spændende historie.
3. Kan historien ses?
Visuelle elementer som videoer, billeder og grafikker fanger og fastholder brugerne i langt højere grad end tekst, ligesom de huskes bedre efterfølgende. Det er en bedre historie, at kommunen bygger en ny skole, end at kommunen vil fremme uddannelse.
BAKSUSBOLD I BYRÅDSSALEN
NY STRATEGI SKAL STYRKE BØRN OG UNGES TRIVSEL
Aabenraa Kommune har igangsat arbejdet med en ny trivselsstrategi, der skal sikre bedre vilkår for børn og unge i dagtilbud og skoler. Strategien fokuserer på at skabe stærkere fællesskaber, forebygge ensomhed og sikre tidlig indsats for dem, der har det svært.
I den kommende tid vil fagfolk, forældre og unge bidrage med perspektiver, som skal danne grundlag for de konkrete initiativer. Strategien skal sikre, at trivsel bliver et fælles ansvar på tværs af pædagoger, lærere og fritidslivet – og at børn og unge får de bedste forudsætninger for at udvikle sig fagligt og socialt.
Den endelige strategi forventes vedtaget senere på året og vil blive fulgt op med handling i dagtilbud og skoler.
I kommunikation vil vi hellere have for mange end for få historier. Send til kommunikation@aabenraa.dk

Casper Dons
Kommunikationskonsulent

Kasper Stoof
Kommunikationskonsulent

Jonas Fievé
Kommunikationskonsulent

Kommunikation
Har du et tip til en historie eller brug for hjælp?
Kontakt os!
Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa
E-mail: kommunikation@aabenraa.dk