“Nå, svesken på disken: hvad koster det der annoncering?”
Jo bedre du kender målgruppen, og jo bedre det indhold du vil annoncere er, des større effekt har din annonce.
Det handler ikke om at ramme flest, det handler om at flest rigtige.
Der er mange fordele ved et højere og mere langsigtet budget, men en af de helt store er, at man kan blive knivskarp på hvem målgruppen er - helt uden at gætte.
I en push/pull kampagne bruger du måske 75 % af budgettet fordelt over tre uger på at skubbe annoncen ud til så mange som muligt, hvorefter du bruger de sidste 25 % på at re-target - eller pull - dem, der har vist interesse i den første annonce.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at det indhold, du annoncerer, er velproduceret, så det har potentiale til at fange og fastholde brugerne. Brug gerne forskelligartede - men beslægtede - videoer, billeder og grafikker, så brugerne ikke ignorerer annoncen ubevidst, fordi de allerede har set den.
Så for at svare på det oprindelige spørgsmål, så er svaret, at der ikke er noget rigtigt svar. Du får mere for 5.000 kroner end for 500 kroner, men også mere for 5.000 kroner end for 5.000 kroner.
Med de budgetter, der typisk er tilgængelige i kommunen, anbefaler kommunikationsteamet, at flere fokuserer på den langsigtede branding af kommunen inden for jeres respektive områder. Vi står gerne til rådighed for en snak herom.
... men hvis du har et smalt budget og bare gerne vil kaste nogle annoncekroner efter en begivenhed eller lignende, jamen så bare kontakt kommunikation, så finder vi ud af det.
Hvad er organiske opslag, annoncering, og boost?
Organiske opslag er gratis og udkommer på kommunens væg, grid eller kanal til cirka 6 % af vores følgere - det tal stiger jo større interkation opslaget har.
Annoncer udsendes til udvalgte målgrupper og ikke nødvendigvis kun kommunens følgere. De koster penge men er også mere effektive hvis man vil nå bredere ud.
Annoncer oprettes via en annonceadministrator, og de omfatter mere avancerede tilpasningsmuligheder end boosts.
Hvor et boostet opslag i første omgang kun optimerer for Synes godt om for side, kommentarer og delinger eller et generelt kendskab til brand på fx Facebook og Instagram, kan annoncer optimere for appinstallationer, websitekonverteringer, videovisninger, butiksordrer med mere. De kan også placeres på tværs af Facebook, Messenger, Instagram og Meta Audience Network afhængigt af annoncetypen.
Et boostet opslag er også en annonce, men oprettes ud fra et eksisterende opslag, som du har offentliggjort på din Facebook-side eller Instagram-konto. Dette er den mest enkle metode til at få dit opslag ud til flere personer på Facebook, Messenger eller Instagram.
Hvis du f.eks. vil have målgruppeinteraktion på din side eller udvikle kendskabet til dit brand, er det at booste et opslag en god måde at maksimere synligheden og opnå en større målgruppe på.

Har du en god historie eller brug for hjælp? Kontakt os!
Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa
Telefon: 73767676
E-mail: kommunikation@aabenraa.dk kommunikation@aabenraa.dk

Casper Dons
Kommunikationskonsulent

Kasper Stoof
Kommunikationskonsulent

Jonas Fievé
Kommunikationskonsulent