Gå til hovedindhold

Hvornår bør jeg annoncere?

Denne side er til dig, der overvejer en annonce for at nå et bredere publikum med dit budskab.

Aabenraa Kommune arbejder typisk med annoncering på sociale medier fra centralt hold. Det vil sige, at de fleste annoncer sendes ud af kommunikationsteamet, fordi nogen har rettet henvendelse til os. Det må du også meget gerne gøre. 

Hvis din institution/afdeling har - eller gerne vil have - jeres egen annoncekonto, og har brug for hjælp hertil, så kontakt os i kommunikation. 

Det kan give mening at lave en annonce, når du gerne vil nå ud til en anden eller en bredere målgruppe end vores egne siders følgere. 

Med en annonce har man typisk et deklareret mål. Det kan være at få brugerne til at tilmelde sig et arrangement, at få dem til at gå ind på en bestemt hjemmeside, eller bare at se en video. Denne del aftaler du nærmere med os i kommunikation. 

På indholdsdelen adskiller annoncer sig lidt fra normale opslag. Tænk mere reklame end historie. Derudover skal de, ligesom opslag, altid gerne have et tydeligt call to action - altså en opfordring til handling. Hvad skal brugerne gøre, når de har set din annonce?

Det typiske spørgsmål, vi får angående annoncering er, hvad det koster. 

Der er desværre ikke noget rigtigt svar. Du får mere for 5.000 kroner end for 500 kroner, men også mere for 5.000 kroner end for 5.000 kroner.

Jo bedre du kender målgruppen, og jo bedre det indhold, du vil annoncere er, desto mere får du ud af dit budget.

Det handler ikke om at ramme flest, det handler om at flest rigtige. 

Med de budgetter, der typisk er tilgængelige i kommunen, anbefaler kommunikationsteamet, at flere fokuserer på den langsigtede branding af kommunen inden for jeres respektive områder. Vi står gerne til rådighed for en snak herom.

Hvad er organiske opslag, annoncering, og boost?

Organiske opslag er gratis og udkommer på kommunens væg, grid eller kanal til cirka 6 % af vores følgere - det tal stiger jo større interkation opslaget har. 

Annoncer udsendes til udvalgte målgrupper og ikke nødvendigvis kun kommunens følgere. De koster penge, men er også mere effektive hvis man vil nå bredere ud. 

Annoncer oprettes via en annonceadministrator, og de omfatter mere avancerede tilpasningsmuligheder end boosts. 

Hvor et boostet opslag i første omgang kun optimerer for Synes godt om for side, kommentarer og delinger eller et generelt kendskab til brand på fx Facebook og Instagram, kan annoncer optimere for appinstallationer, websitekonverteringer, videovisninger, butiksordrer med mere. De kan også placeres på tværs af Facebook, Messenger, Instagram og Meta Audience Network afhængigt af annoncetypen.

Et boostet opslag er også en annonce, men oprettes ud fra et eksisterende opslag, som du har offentliggjort på din Facebook-side eller Instagram-konto. Dette er den mest enkle metode til at få dit opslag ud til flere personer på Facebook, Messenger eller Instagram.

Hvis du f.eks. vil have målgruppeinteraktion på din side eller udvikle kendskabet til dit brand, er det at booste et opslag en god måde at maksimere synligheden og opnå en større målgruppe på. 

Casper Dons
Afdeling - Byråds- og Direktionssekr.

Casper Dons

Kommunikationskonsulent

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

Telefon : 73767759

Mobil : 23474309

E-mail :cdo@aabenraa.dk

Kasper Stoof
Afdeling - Byråds- og Direktionssekr.

Kasper Stoof

Kommunikationskonsulent

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

Telefon : 73767290

Mobil : 27507019

E-mail :ksje@aabenraa.dk

Jonas Fievé
Afdeling - Byråds- og Direktionssekr.

Jonas Fievé

Kommunikationskonsulent

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

Telefon : 73766996

Mobil : 24917928

E-mail :jfie@aabenraa.dk

Kommunikation

Har du et tip til en historie eller brug for hjælp?

Kontakt os!

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

E-mail: kommunikation@aabenraa.dk