5. Roller, ansvar og lokale muligheder i arbejdet med teams
Hvem har ansvaret – og hvad kan du selv gøre?
Her får du et klart overblik over, hvordan roller og ansvar fordeler sig mellem IT og organisationen, samt hvilke handlemuligheder du har i din rolle. Sektionen gør det tydeligt, hvad du kan og skal tage ansvar for lokalt.
IT tilbyder et solidt fundament i form af værktøjer, e-læring, vejledninger og støtte ved fejl. Lokale vejledninger udarbejdes, hvor der er særlige behov. Læring, anvendelse og kvaliteten heraf afhænger i høj grad af lokal forankring, initiativ og ansvar – hos ledere, superbrugere og brugere, som forventes at tage ansvar for egen læring.
Det er tilladt at bruge eksterne kurser og rådgivning, hvis de centrale rammer og retningslinjer følges.
Nedenfor ses en tabel som opsummerer ansvar og handlemuligheder tværs af forskellige områder vedr. Teams i Teams.
Sektion | IT-afdelingens ansvar | Organisationens ansvar | Handlemuligheder |
Rammer | Vedligeholder POUL-modellen og governance, samt fælles rammer udstukket her på vidensbasen | Forstå og navigere i de centrale rammer, tilpas det lokalt | Planlæg brug, skab lokal praksis, del viden |
Teknisk drift | Stabil adgang og opsætning, support ved fejl | Bruge Teams korrekt og rettidigt | Bruge support og værktøjer |
Struktur og adgang | Opretter teams (efter bestilling), styrer adgang i O-teams | Vedligeholder struktur og deltagere | Justerer struktur, roller, adgang (hvor muligt). Gennemgår mindst én gang årligt |
Oprydning og nedlukning | Teknisk understøttelse, backup | Udfører oprydning, journalisering | Gennemgår og håndterer mindst én gang årligt |
Kompetence-udvikling | Udbyder generel e-læring, kommunespecifikke vejledninger hvor standardmateriale ikke er dækkende, afsøger nye tiltag løbende | Egen læring, lokal træning og vejledninger, superbrugerrolle og ledelsesopbakning | Opsøge intern/ekstern sparring og kurser inden for rammerne |