Nyhedskriterierne
Folk vil gerne vide, hvad der sker lige nu.
Hvis din post kan kobles til noget aktuelt - en begivenhed, en trend, en mærkedag, eller noget, der fylder for jeres hjørne af verden - så er der større chance for at folk engagerer sig.
Aktualitet giver relevans, og på sociale medier kan du udnytte dette til at få folk til at stoppe og og interagere med dine indlæg.
Det siger måske sig selv, men hvis noget er væsentligt for din målgruppe, så er det nok en god idé at kommunikere om det.
Det er her, du viser, at det, du deler, rent faktisk er vigtigt for dem at følge med i, måske fordi det påvirker deres liv på den ene eller den anden måde.
Gør det klart, hvorfor det, du siger, er vigtigt, og hvordan det kan gøre en forskel for dem, der læser med.
Mennesker elsker historier og budskaber, de kan spejle sig i.
Sociale medier er en oplagt platform til at skabe følelsesmæssige forbindelser gennem identifikation.
Brug indhold, der taler direkte til dine følgere - deres følelser, udfordringer eller drømme - eller fortæl en stærk case-persons historie. Hvis du kan få folk til at føle, kan du få folk til at følge (copyright pending).
Ligesom ansigter er det bedste blikfang, er menneskehistorier de bedste historier.
Det er nok ikke sensationshistorier, der kommer til at fylde mest på jeres sociale medier, fordi sensation, ligesom konflikt, tit - men ikke altid - er noget negativt, og de negative historier kan vi med fordel holde for os selv, indtil de bliver positive historier.
Sensationskriteriet kræver, at nyheden skal være chokerende, ny og overraskende - og vil i nyhedsmedier tit være skandaløse eller dramatiske.
Det er en sensationshistorie, når en kongelig kører fuld i bil, men også når Tour de France kommer til Aabenraa. Vi går med den positive historie.
Så er der konflikt. Og ja, konflikt får helt sikkert folk til at stoppe op, men det ender formentligt kun med at skabe negativ opmærksomhed - og det har kommunen selvfølgelig ingen interesse i.
Ligesom med sensation har vi en interesse i at holde de negative historier for os selv, indtil de bliver positive historier.
Hvad er den gode historie på sociale medier så?
Godt indhold på sociale medier handler om enkelhed og klarhed.
Ét opslag = ét budskab.
Brugerne kan hurtigt blive utålmodige, forvirrede eller ligeglade, hvis opslaget er for rodet eller forsøger at kommunikere for mange ting på én gang - for eksempel ved at inkludere flere links eller forskellige handlingsopfordringer (call to actions).
Brug hellere flere opslag og fordel dem over nogle dage eller uger.
Et effektivt værktøj til klarhed er at inkludere et call to action. Brug gerne imperativt sprog - giv dine følgere en klar instruks om, hvad de skal gøre.
Kommandér med dem.
Forkæl dem.
Underhold dem.
Inspirér dem.
Undervis dem.
Lad for guds skyld - og din egen - være med at kede dem.
Godt indhold er velovervejet på fire områder:
- Vinkel - hvad er dit budskab i historien?
- Målgruppe - Hvem er interesseret i dit budskab?
- Platform - På hvilket medie finder du dem, der er interesseret i dit budskab?
- Format - Hvordan kommunikerer man bedst på det medie, hvor din målgruppe befinder sig?
Læs mere her, hvis du er i tvivl om punkt 3 og 4:
1. Er historien letafkodelig for borgerne?
Brugere på sociale medier bruger i gennemsnit 1.7 sekunder pr. opslag på Facebook. Vi konkurrerer med Taylor Swift, lip-sync videoer på TikTok, bagedysten, Niels Olsen, Joe Rogans podcast og Game of Thrones om brugernes opmærksomhed, og hvis det ikke er tydeligt, hvad vores opslag vil dem, er de for længst videre.
2. Kan historien opsummeres med én sætning?
Sæt din historie ind i en fortællesætning: Jeg vil fortælle, at... fordi...
Ikke om.
Ikke hvordan.
Ikke hvorfor.
At og fordi.
3. Er historien konkret?
Fluff kan være godt, hvis der er tale om skumfidus-smørepålæg, men i kommunikation er der brug for, at vi maler billeder på læsernes nethinder, som Franciska Clausen, når hun malede noget konkret, fx en båd.
4. Kan historien ses?
Visuelle elementer som videoer, billeder og grafikker fanger og fastholder brugerne i langt højere grad end tekst, ligesom de huskes bedre efterfølgende. Det er en bedre historie, at kommunen bygger en ny skole, end at kommunen vil fremme uddannelse.

Har du en god historie eller brug for hjælp? Kontakt os!
Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa
Telefon: 73767676
E-mail: kommunikation@aabenraa.dk kommunikation@aabenraa.dk

Casper Dons
Kommunikationskonsulent

Kasper Stoof
Kommunikationskonsulent

Jonas Fievé
Kommunikationskonsulent