Juridisk rådgivning

Juridisk rådgivning

Juridisk rådgivning, der er forankret i Byråds- og Direktionssekretariatet, servicerer organisationen på flere tværgående interne serviceområder og yder generel og konkret juridisk rådgivning.

Kontoret varetager blandt andet disse opgaver:

  • Offentligretlige spørgsmål, som blandt andet omhandler:
    • Kommunens opgaver, hvilke kan vi varetage og hvilke kan vi ikke varetage
    • Støtte til foreninger eller arrangementer
    • Myndighedskompetence, delegation af opgaver
    • Sagsbehandlingsregler:
      • Vejlednings- og notatpligt
      • Aktindsigt
      • Videregivelse af oplysninger
      • Tavshedspligt
  • Privatretlige spørgsmål, som blandt andet omhandler:
    • Indgåelse af erhvervskontrakter, lejekontrakter, driftsoverenskomster
    • Fortolkning af indgåede aftaler
    • Udbudsregler
  • Hjælp med svarskrivelser i klagesager, tilsynssager eller til advokater
  • Undervisning i eksempelvis sagsbehandlingsregler, den gode afgørelse, tavshedspligt, videregivelse af oplysninger, kommunalfuldmagtsregler mm.

Vi vil generelt opfordre til, at man i sin daglige opgaveløsning gør sig nogen tanker om, hvorvidt der kunne være nogen juridiske aspekter i den. Og er man usikker på dette, så vend den med os, så kan vi hurtigt afklare om der er juridiske vinkler man skal være opmærksomme på.

Kontaktperson

Claus Hansen - Chefjurist
Staben / Byråds og Direktionssekretariatet / Sekretariat og Jura
Tlf. 73767039 - chan@aabenraa.dk