Juridisk rådgivning

Juridisk rådgivning, der er forankret i Byråds- og Direktionssekretariatet, servicerer organisationen på flere tværgående interne serviceområder og yder generel og konkret juridisk rådgivning.

  • Læs op

Indhold

    Kontoret varetager blandt andet disse opgaver:

    Offentligretlige spørgsmål, som blandt andet omhandler:

      • Kommunens opgaver, hvilke kan vi varetage og hvilke kan vi ikke varetage
      • Støtte til foreninger eller arrangementer
      • Myndighedskompetence, delegation af opgaver
      • Sagsbehandlingsregler:
        • Vejlednings- og notatpligt
        • Aktindsigt
        • Videregivelse af oplysninger
        • Tavshedspligt

    Privatretlige spørgsmål, som blandt andet omhandler:

          • Indgåelse af erhvervskontrakter, lejekontrakter, driftsoverenskomster
          • Fortolkning af indgåede aftaler
          • Udbudsregler

    Hjælp med svarskrivelser i klagesager, tilsynssager eller til advokater:

    • Undervisning i eksempelvis sagsbehandlingsregler, den gode afgørelse, tavshedspligt, videregivelse af oplysninger, kommunalfuldmagtsregler mm.

    Anvendelse af advokat mm.

    Byråds- og Direktionssekretariatet kontaktes, hvis det skønnes, at der er behov for advokatbistand. 

    Modtages et varsel om et udkast til eller en egentlig stævning, skal Byråds- og Direktionssekretariatet kontaktes.

    Byråds- og Direktionssekretariatet sikrer, at korrespondancen med advokaten foregår på den korrekte måde og påser de eventuelle frister eller andet, som kan være relevant i disse sager. Byråds- og Direktionssekretariatet kan tage den direkte kontakt til en advokat, og skære sagen til, og herunder afsøge muligheder for forlig mv.

    På samme måde inddrages Byråds- og Direktionssekretariatet, før man hyrer ekstern juridisk rådgivning. Sekretariatet kan vurdere og tilpasse en sags omfang, samt rådgive om procesøkonomiske problemstillinger.

     

    Vi vil generelt opfordre til, at man i sin daglige opgaveløsning gør sig nogen tanker om, hvorvidt der kunne være nogen juridiske aspekter i den. Og er man usikker på dette, så vend den med os, så kan vi hurtigt afklare om der er juridiske vinkler man skal være opmærksomme på.

    Claus Hansen
    Sekretariat og Jura

    Claus Hansen

    Chefjurist

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767039

    E-mail: chan@aabenraa.dk

    Sekretariat og Jura

    Stella Bøttger

    Jurist

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767804

    Mobil: 29254622

    E-mail: sboe@aabenraa.dk

    Sekretariat og Jura

    Sara Lund Mathiesen

    Jurist

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73766230

    E-mail: slm@aabenraa.dk