Pressemeddelelser og invitationer
En pressemeddelelse er en nyhed, som vi tilbyder et eller flere medier.
En presseinvitation er en indbydelse til journalister og fotografer om at deltage i en begivenhed.
Pressemeddelelser
Når du har en nyhed, som har den brede befolknings interesse, kan det være en god idé at sprede nyheden via en pressemeddelelse. Nyheden skal vinkles skarpt.
Se hvordan du gør i Tip til pressemeddelelser.
Hvis du ikke er trænet i at skrive udkast til pressemeddelelser, så brug skabelonen.
Presseinvitationer
Du kan invitere pressen til særlige begivenheder og arrangementer, eller du kan f.eks. som led i en kampagne skabe en særlig presse-event. I forbindelse med store sager af politisk og offentlig bevågenhed kan man også holde et decideret pressemøde.
I alle tilfælde kræver det en presseinvitation.
Presseinvitationen kan være helt kort og uden særligt mange oplysninger. Eller den kan være formuleret som en pressemeddelelse, hvor der samtidig er lagt vægt på, at pressen er inviteret.
Se eksempler på to forskellige presseinvitationer
Vi hjælper dig
Kommunikationsteamet vurderer, om din nyhed egner sig til en pressemeddelelse, og om vi vil råde dig til at invitere pressen i en bestemt anledning. Det er også os, der på baggrund af dine udkast færdiggør pressemeddelelser og presseinvitationer og sender dem ud. Vi har et særligt system til det. Så tag endelig fat i kontaktpersonen.
Thomas Christian Otzen Kruse
Sekretariatschef