Behandling af aktindsigt
Kort beskrivelse af forskellige hovedpunkter i relation til aktindsigtsbehandling.
Skriftlig eller mundtlig modtagelse af aktindsigt?
Ved en skriftlig anmodning skal du være opmærksom på, om der er defineret et emne, eller at anmodningen er formuleret således, at du ikke er i tvivl om, hvad der søges om. I tvivlstilfælde skal ansøger kontaktes.
Ved modtagelse af en mundtlig anmodning om aktindsigt skal du notere, hvad ansøger beder om aktindsigt i. Det er en god idé, at du læser dine noter op, så ansøger kan bekræfte sin ansøgning.
Husk at få ansøgers cpr-nr. for afsendelse til e-boks.
Kvittering
Det er ikke et lovkrav, at der sendes kvittering til ansøger, men det er god forvaltningsskik.
Det er den behandlende forvaltning, der udsender kvitteringen, da ansøger dermed har kontaktoplysningerne på en der kan hjælpe i tvivlsspørgsmål.
Anonymiseringsværktøj
Cleardox er et anonymiseringsværktøj, der kan gennemsøge PDF og docx-filer digitalt, samt undtage elementer, der ikke skal udleveres.
Du kan få en bruger ved at lave et processkema.
I videoen her kan du se lidt omkring programmet.