Gå til hovedindhold

Huskeliste ved behandling af aktindsigt

En oversigt over punkter, vi skal være opmærksomme på ved aktindsigter.

  • Anvend korrekt regelsæt - det der er mest gunsigt for ansøger.
  • Vær opmærksom på frister for aktindsigt.
  • Ferie, sygdom og travlhed kan ikke i sig selv begrunde, at man ikke besvarer en aktindsigt inden for tidsfristen.
  • Anmodninger fra journalister fra et massemedie skal behandles hurtigt.
  • Der kan anmodes både skriftligt og mundtligt. Ved mundtlig anmodning har vi pligt til at notere denne ned.
  • Ansøger skal aldrig begrunde sin ansøgning.
  • Det er god skik at sende en kvittering ved modtagelse af skriftlig aktindsigtsanmodning.
  • Indtænk meroffentlighedsprincippet (offentlighedsloven § 14).
  • Ansøger har krav på klagevejledning, hvis der ikke gives fuldt ud medhold.
  • Ansøger har mulighed for særskilt at klage over lang sagsbehandlingstid.
  • Ansøger kan godt få det samme materiale udleveret flere gange - men der kan opkræves betaling, hvis man tidligere har fået udleveret det samme materiale.
  • Børn kan også søge om aktindsigt.

Du kan altid kontakte Byråds- og Direktionssekretariatet ved juridiske eller administrative spørgsmål.

Stine Maretti Leiberg
Afdeling - Byråds- og Direktionssekr.

Stine Maretti Leiberg

Administrativ medarbejder

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

Telefon : 4573767214

E-mail :smle@aabenraa.dk

Claus Hansen
Afdeling - Byråds- og Direktionssekr.

Claus Hansen

Chefjurist

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

Telefon : 4573767039

E-mail :chan@aabenraa.dk

Sara Lund Mathiesen
Afdeling - Byråds- og Direktionssekr.

Sara Lund Mathiesen

Jurist

Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

Telefon : 4573766230

E-mail :slm@aabenraa.dk