Huskeliste ved behandling af aktindsigt

En oversigt over punkter, vi skal være opmærksomme på ved aktindsigter.

  • Læs op

Indhold

    • Anvend korrekt regelsæt - det der er mest gunsigt for ansøger.
    • Vær opmærksom på frister for aktindsigt.
    • Ferie, sygdom og travlhed kan ikke i sig selv begrunde, at man ikke besvarer en aktindsigt inden for tidsfristen.
    • Anmodninger fra journalister fra et massemedie skal behandles hurtigt.
    • Der kan anmodes både skriftligt og mundtligt. Ved mundtlig anmodning har vi pligt til at notere denne ned.
    • Ansøger skal aldrig begrunde sin ansøgning.
    • Det er god skik at sende en kvittering ved modtagelse af skriftlig aktindsigtsanmodning.
    • Indtænk meroffentlighedsprincippet (offentlighedsloven § 14).
    • Ansøger har krav på klagevejledning, hvis der ikke gives fuldt ud medhold.
    • Ansøger har mulighed for særskilt at klage over lang sagsbehandlingstid.
    • Ansøger kan godt få det samme materiale udleveret flere gange - men der kan opkræves betaling, hvis man tidligere har fået udleveret det samme materiale.
    • Børn kan også søge om aktindsigt.

    Du kan altid kontakte Byråds- og Direktionssekretariatet ved juridiske eller administrative spørgsmål.

    Sekretariat og Jura

    Stella Bøttger

    Jurist

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767804

    Mobil: 29254622

    E-mail: sboe@aabenraa.dk

    Sekretariat og Jura

    Stine Maretti Leiberg

    Assistent

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767214

    E-mail: smle@aabenraa.dk

    Claus Hansen
    Sekretariat og Jura

    Claus Hansen

    Chefjurist

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon: 73767039

    E-mail: chan@aabenraa.dk