Aabenraa DataKvalitet

Her kan du læse mere om Aabenraa DataKvalitet. Hvad det kan og hvordan du bruger det. Nedenfor på denne side finder du vejledninger til de aktive systemregler, samt link til Aabenraa DataKvalitet.

  • Læs op

Indhold

    Aabenraa DataKvalitet er et af flere nye systemer i Aabenraa Kommune, der skal være med til at sikre, at Aabenraa Kommune lever op til reglerne om databeskyttelse. Vi har igennem de sidste par år scannet fællesdrevene for filer, der indeholder CPR-numre og det vil vi også gøre fremover. Fællesdrevene er desværre kun en lille del af det, at have styr på sine data - eller datakvalitet. Vi har alle et P-drev, der i mange år, fejlagtigt, har været opfattet som et privat drev. Disse drev er Aabenraa Datakvalitet i stand til at scanne.

    Det stopper dog ikke ved drev. Aabenraa DataKvalitet scanner også Acadre. Derfor er Aabenraa DataKvalitet i stand til at sammenholde filer, der ligger på P-drevet med, den der ligger i Acadre og på den måde gøre opmærksom på, hvis der skulle være dubletter. Lige som Aabenraa DataKvalitet også finder alle de filer med CPR-nummer, der ligger på P-drevet, i Outlook eller på en uhensigtsmæssig måde i Acadre.

    Scanningen foregår hver nat og der vil hver morgen/formiddag blive udsendt en mail til de medarbejdere, der har nye observationer. Mailen indeholder et link til medarbejderens eget oversigtsbillede med listen over vedkommendes observationer. Herefter er det nemt for den enkelte medarbejder at gennemse de fundne filer/dokumenter og få ryddet op i dem, hvis det er nødvendigt.

    Der vil blive trukket rapporter en gang i kvartalet, der bliver forelagt informationssikkerhedsudvalget (DDS). Informationssikkerhedsudvalget vil derfor løbende følge med i udviklingen af Aabenraa DataKvalitet.

    Nederst på denne side finder du vejledninger til de aktive systemregler, samt link til Aabenraa DataKvalitet.

    Husk at tjekke dokumenter ind inden du sletter filer fra drev!

    OFTEST STILLEDE SPØRGSMÅL

    Desværre virker knapperne kun i Internet Explorer, så hvis de ikke virker, er det formentlig fordi du bruger Google Chrome. Skift til Internet Explorer for at få mest ud af Aabenraa DataKvalitet

    RECYCLER er en papirkurv, hvor der kan ligger en hel masse gamle dokumenter i. Indholdet kan slettes uden problemer.

    Hvis du ikke kan finde mappen, kan du klikke på Åbn mappe i DataKvalitet - se ovenstående, hvis du har problemer med at åbne mappen fra DataKvalitet.

    Godkend-knappen er til de filer, der ikke indeholder CPR-nummer (i konteksten).

    Når du godkender dokumenter, så fortæller du DataKvalitet at dokumentet er kigget igennem og der er ikke fundet noget CPR-nummer i dokumentet. Det kan f.eks. være et P-nummer, artskontonummer eller andet 10-cifret nummer, hvor der er sammenfald med et valideret CPR-nummer.

    Vi anbefaler, at du gemmer dine private dokumenter og mails på din egen PC derhjemme, eller i din egen cloud-tjeneste (Dropbox, iCloud, OneDrive, Google Drev mv.), det er ikke tilladt at opbevare dokumenter med CPR-nummer på kommunens drev i mere end 30 dage - heller ikke dine private dokumenter og mails med CPR-nummer.

    Ift. arbejdsrelateret dokumenter med eget CPR-nummer (f.eks. flexskema) anbefaler vi, at du fjerner dit CPR-nummer fra dokumentet.

    Hvis du har brug for at se din historik i DataKvalitet, skal du klikke på det lille "tandhjul" til venstre for dit navn i øverste højre hjørne.

    Herefter kommer du ind til din oversigt (de handlinger du har foretaget i din nuværende session). Hvis du vil se hele din historik, skal du klikke på ordet "Historik".

    Her kan du se alle dine handlinger.

    1. Det tidspunkt, hvor du har udført handlingen.
    2. Den pågældende regel, observationen har været en del af.
    3. Det system reglen tilhører.
    4. Entitet kan være dokument, sag, e-mail, e-mail vedhæftning, fil (file) eller aftale. Alt efter hvad du har behandlet.
    5. Placeringen af det du har behandlet.
    6. Navnet på det du har behandlet.
    7. Hvilken handling du har udført.
    8. Teknisk information, du ikke skal bruge til noget.


    Du har også mulighed for at sortere i din historik, hvis du leder efter noget bestemt. Så skal du blot klikke på "tragten".

    Så kan du udfylde de forskellige felter efter dit behov.