Gå til hovedindhold

Webtilgængelighed og digital post

Loven om Webtilgængelighed omfatter ikke kun vores hjemmeside og vores Medarbejderportal. Den omfatter også digital post, som udsendes af Aabenraa Kommune.

Indhold

    Loven om Webtilgængelighed omfatter ikke kun vores hjemmeside og vores Medarbejderportal. Den omfatter også digital post, som udsendes af Aabenraa Kommune. Det vil sige, at alt digital post, som vi sender, uanset hvilken faggruppe det er, skal være webtilgængeligt. 

    Det er altså et lovkrav, at kommunens dokumenter og breve, som vi sender digitalt, skal gøres tilgængelige for alle, herunder borgere med forskellige former for funktionsnedsættelse. Det kan være i forhold til syn, hørelse, motorik, hukommelse, farve- og ordblindhed og lign. Når dokumenterne lever op til kravene i lov om webtilgængelighed, er vi med til at sikre, at disse borgere, kan deltage i samfundslivet på lige fod med andre.

    Som udgangspunkt er alle vores brevskabeloner rettet til, så de er webtilgængelige. Du skal dog være opmærksom på, at når du tilføjer tabeller, billeder eller andet grafisk materiale, er det ikke sikkert, at disse elementer er webtilgængelige. Det kan derfor være en god ide, at tjekke dit brev med Assist Pro. Du kan læse mere om Assist Pro her på Medarbejderportalen, hvor du kan finde vejledninger, der guider dig i brugen af Assist Pro.

    Har du brug for at vedlægge PDF-filer som bilag til brevet, ligger der et lille program på Citrix-skrivebordet, der hedder PAC3. Her kan du trække sine PDF-filer ind og få tjekket, om de er webtilgængelige. Der ligger en vejledning, der guider dig i brugen af PAC3.

    Erna Lüthje
    IT-Digitalisering

    Erna Lüthje

    Digitaliseringskonsulent

    Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa

    Telefon : 40270745

    E-mail :elut@aabenraa.dk