SafetyNet
Her finder du information om SafetyNet.
SafetyNet er Aabenraa Kommunes IT-system til understøttelse af bl.a. arbejdsmiljøarbejdet i hele organisationen, hvilket omfatter APV, arbejdsskader samt udarbejdelse af handlingsplaner
Samtlige ansatte ved Aabenraa Kommune har adgang til SafetyNet.
Der er integration til SD Løn, som opdateres hver onsdag og hver fredag.
Når du er ansat oprettes du automatisk (se ”Adgang til SafetyNet”).
Når du fratræder lukkes adgangen automatisk.
Som ansat har du rettigheder til at registrere:
- APV
- APV-Gravid og ammende
- Krænkende handlinger herudove kan der være kategorier, hvor der fra institutionsområder er oprettet specifikke muligheder for anmeldelse/registrering
- Nær-ved ulykker
- Se handlingsplaner på den afdeling/institution som du er ansat.
Som leder har du herudover rettigheder til at:
- Oprette handlingsplaner på den afdeling/institution som du er ansat herunder de underafdelinger, du repræsenterer.
Som arbejdsmiljøleder/arbejdsmiljørepræsentant (AL/AMR) har du ligeledes rettigheder til at:
- Registrere arbejdsulykker
- Registrere brilleskader
- Oprette handlingsplaner som følge af registrerede A-skade hændelser
- Udarbejde APV i forhold til ”Den årlige arbejdsmiljødrøftelse”
- Udarbejde APV i forhold til ”Risikovurdering af vold og krænkende handlinger”
- Søge registrerede APV’er med henblik på udarbejdelse af handlingsplaner
Registrering som arbejdsmiljøleder/arbejdsmiljørepræsentant sker ved anmeldelse via Medarbejderportalen.
Som arbejdsmiljøsekretær har du de samme rettigheder som arbejdsmiljøleder/arbejdsmiljørepræsentant. Det er som udgangspunkt arbejdsmiljølederen, der kan anmode om, at en medarbejder kan få rettigheder som arbejdsmiljøsekretær.
Rettigheder som arbejdsmiljøsekretær fås ved henvendelse til MED- og Arbejdsmiljøteamet, mail: arbejdsmiljo@aabenraa.dk
Indberetning af øvrige skader kan du finde information ved Forsikringsteamet
Her finder du forskellige vejledninger til SafetyNet:
Nye vejledninger til anmeldelse/registrering er under udarbejdelse. Ved spørgsmål kontaktes MED- og arbejdsmiljøteamet.
Du finder alle kurser til SafetyNet på Medarbejderportalen her
Hvis det af driftsmæssige årsager ikke er muligt, at anmelde/registrere elektronisk kan nedenstående skemaer anvendes:
Risikovurdering af borgerrelateret vold samt krænkelse internt på arbejdspladsen (APV)
Den årlige arbejdsmiljødrøftelse
Registreringerne skal efterfølgende oprettes i SafetyNet.
Arbejdsmiljøgruppen skal udarbejde handlingsplaner for at skabe forebyggelse og læring for hele personalegruppen, uanset om det er fra individuelle hændelser fra A-skade-modulet eller om det er fra APV-modulet.
Det er arbejdsmiljøgruppen, der fastsætter den nærmere procedure for arbejdsmiljøarbejdet.