Nyhedsbrev uge 39
Udrulning af M365 er så småt sat i gang igen - læs mere om status på indrullering af PC'er, tekniske fejl og programmer, foruden vores nye M365-café.
Status på udrulning af M365
Tak for jeres forståelse og tålmodighed i forbindelse med vores pause af M365-udrulningen i uge 37 og 38.
Det har vist sig at være en rigtig god beslutning, da det har givet os mulighed for at få et bedre overblik, bearbejde tilbagemeldinger og koordinere de næste skridt i projektet.
Vi har i perioden og frem til nu arbejdet med at teste og forbedre de tekniske processer for at sikre en mere smidig og effektiv udrulning fremadrettet. Derudover har vi indsamlet og analyseret jeres tilbagemeldinger, hvilket har hjulpet os med at identificere områder, hvor der er store irritationsmomenter, såsom problemer med skærme, arbejde ude/hjemmefra på privat netværk eller mobilt bredbånd og afvikling af nogle programmer.
Indrulleringen er nu genoptaget i et mere kontrolleret tempo, med fokus på PTM i uge 39+40, og vi har stadig fokus på at løse nogle af de uhensigtsmæssigheder, som er for forstyrrende, og som gør, at mange i for høj grad stadig er nødt til at anvende dele af Citrix.
Vi forventer snart at kunne dele en opdateret tidsplan, så alle kan forberede sig bedst muligt på udrulningen til M365.
Vi arbejder på, at overgangen til M365 bliver en positiv oplevelse for alle – og at udfordringerne bliver normaliseret.
Endnu engang tak for jeres tålmodighed, opbakning og løbende feedback.
Fejl og indmeldte problemer – status og opfordringer
Som nævnt ovenfor har vi forsøgt at samle op på henvendelser omkring problemer på de nye indrullerede PC'er, og vi er opmærksomme på de mest udbredte fejl. Her er en kort status:
· Skærmproblemer: Flere brugere oplever problemer med deres skærme, typisk når de tilslutter PC'en via dockingstationer. Nogle oplever sort skærm, mens andre rapporterer flimrende skærme. Vi har endnu ikke en løsning, men opfordrer jer til at melde disse problemer ind i vores M365-formular i IT-Helpdesk, så vi kan få overblik over omfanget.
· Outlook-fejl: Der er blevet meldt problemer med at sende og modtage mails, se kalendere, og manglende Teams-mødeknap i mødeinvitationer. Vi har et fix på vej, som vi forventer at teste i uge 40. Vi håber, det vil afhjælpe flere af disse problemer.
· VPN og netværk: Brugere oplever udfordringer med netværksforbindelsen, især når de arbejder hjemmefra via VPN. Vi har installeret AlwaysOnVPN på alle indrullerede PC'er, som skal gøre PC’en i stand til at sikre adgang til kommunens domæne ligegyldigt om man er på kommunens- eller et privat netværk, men VPN-forbindelsen kan givetvis være årsagen til, at nogle programmer, som f.eks. Outlook, ikke fungerer optimalt uden for kommunens netværk. Vi er opmærksomme på problemet og arbejder på en løsning.
Programstatus – Klar til M365
Vi arbejder på at få gjort alle jeres programmer klar uden for Citrix, så I kan bruge M365 fuldt ud. For at skabe gennemsigtighed har vi lagt en excel-liste på medarbejderportalen, som viser status for alle de programmer, vi er i gang med at gøre klar til M365. Her kan I se, hvilke programmer der er godkendt og klar til brug, samt hvilke der stadig er under udvikling. Vi gør vores bedste for at få jer hurtigst muligt ud af Citrix, men vi beder jer om fortsat at være tålmodige, mens vi arbejder på at få alle programmer klar. I kan tilgå listen på siden Efter indrullering af din PC (Status på programmer).
Nyt tiltag: M365-café hos IT-Helpdesk
Vi lancerer et nyt tiltag i uge 40: En M365-café på Rådhuset, nede på gangen ved IT-Helpdesk (lige ved skydedøren), hvor Johannes Emil Hannibal fra IT-Digitalisering vil stå klar mandag kl. 10-12, en ugerække og indtil nytår, hvis det er en succes. Johannes vil besvare spørgsmål om din indrullerede PC og M365. Kom forbi og få hjælp til alt fra opsætning af din PC til spørgsmål om funktioner i M365. Vi påtænker at fortsætte konceptet de kommende uger, og vil løbende evaluere konceptet og se på, om tid, sted og form passer til jeres behov. Vi glæder os til at hjælpe jer!