Interessentanalyse
Her på siden kan du læse om værktøjet -Interessentanalyse.
Hvad er en interessentanalyse?
Interessentanalysen er en systematisk analyse af de personer/aktører, som har en interesse i projektet. Enten fordi de bliver berørt af projektet eller projektets resultater, eller fordi de kan påvirke projektet eller projektets resultat. Interessentanalysen udarbejdes for at afdække, hvordan du kan involvere interessenterne i projektarbejdet, strukturere projektarbejdet i forhold til deres interesser eller påvirke dem undervejs i projektet.
Eksempler på interessenter kan være projektets målgruppe, slutbrugere, borgere, beslutningstagere, politikere, medarbejdere, myndigheder, leverandører, interesseorganisationer, foreninger med flere.
Hvorfor laves interessentanalysen?
Formået med interessentanalysen er at give projektet et overblik over personer/aktører, der har interesse i projektet, og at gøre det muligt at håndtere interessenterne hensigtsmæssigt.
Interessentanalysen gennemføres for at:
- Sikre, at projektets formål, leverancer, succeskriterier og fremgangsmåde er attraktive for de væsentligste interessenter
- Få et overblik over, hvilke interessenter der er omkring projektet
- Afdække, hvilken betydning interessenterne har for projektet
- Tage stilling til, hvordan og hvornår interessenterne inddrages
- Identificere og håndtere eventuelle modstandere og konflikter
Interessentanalysen danner sammen med tidsplanen udgangspunktet for kommunikationsplanen.
Hvordan laves interessentanalysen
Start med at identificere projektets interessenter:
- Hvem har igangsat projektet?
- Hvem betaler for projektet?
- Hvem skal godkende projektets resultat?
- Hvem skal bruge projektets resultat?
- Hvem vil modarbejde projektet?
- Hvem er med i projektet?
- Hvem leverer ressourcer til projektet?
- Hvem påvirkes af projektet?
- Hvem berøres, hvis projektet går galt?
Vurdér dernæst på en skala fra 1-3, hvilken betydning den enkelte interessent har for projektet, og hvilke fordele og ulemper interessenten kan opleve ved projektet.
Endelig laves en vurdering af, hvorfor interessenten har betydning for projektet, og hvordan projektet bør håndtere interessenten.
Undervejs i projektet bør interessentanalysen eller dele af analysen revurderes, da projektet og dets kontekst kan ændre sig.
Sanne Hougaard Kramer
Ledelseskonsulent