Skriv den skarpe jobannonce
Du får her en guide, der skal hjælpe dig godt på vej til at skrive den skarpe jobannonce - og som forhåbentligt giver dig et stærkt ansøgerfelt.
INDEN DU GÅR I GANG MED AT SKRIVE:
Selve jobopslaget skal være så kort og præcist som muligt.
Jobmarkedet er ansøgers marked, og der er i høj grad rift om de gode kandidater. Derfor handler det om at tilbyde det bedste, du har, der kan vække interessen hos kandidaten og give lyst til at søge jobbet. Og hvad er det bedste så?
Gør dig bevidst om hvordan du kombinerer jobopslaget med opgaver, kompetencer, det attraktive i jobbet og en fortælling om arbejdspladsen.
Undersøgelser viser, at jobsøgende finder det mest tiltrækkende, når annoncen kombinerer opgaverne, de ønskede kompetencer og det attraktive i jobbet med fortællingen om arbejdspladsen. Det er i denne kombination, kandidaterne kan mærke arbejdspladsen og har mulighed for at vurdere, om jobbet er attraktivt. Kombiner gerne annoncen med en video, der fortæller om arbejdspladsen.
Vær meget opmærksom på, at det ikke er nok at skrive: ”Hos os får du et spændende job, i et godt arbejdsmiljø med udfordrende og motiverende arbejdsopgaver”. Du bør komme så langt ned ad abstraktionsstigen som muligt og fortælle, hvilke perspektiver der ligger i netop dette job, i hvor høj grad ansøgeren selv har indflydelse på udformningen af jobbet, hvilke særlige opgaver der er samt hvordan kulturen og arbejdsmiljøet er. Og igen så kort og præcist som muligt.
SKRIVEPROCESSEN TRIN FOR TRIN:
Først og fremmest er det vigtigt, at du ser jobbet ud fra kandidatens perspektiv. Hvad er vigtigt for kandidaten at vide, og hvad vil kandidaten blive motiveret af.
SIGENDE OVERSKRIFT OG UNDEROVERSKRIFT
Det er vigtigt, at overskriften fænger, så overvej nøje en appetizer, der sælger jobbet. Husk også at der ikke må være tvivl om, hvilken fagperson du søger.
Overskriften skal vække interesse, skabe en idé om jobbet og give appetit på mere. Og så skal den være kort - hellere én skarp linje end to med uldne detaljer.
Underoverskriften skal servere essensen af jobbets indhold. Hvilke opgaver, hvilke muligheder, og igen kort og præcist. Gerne formuleret som spørgsmål.
KORT OG PRÆCIS INDLEDNING
(underoverskrift i annoncen: Ingen)
Indledningen skal fortælle kort og engagerende om afdelingen eller institutionen og eventuelt, hvorfor du slår stillingen op.
TYDELIGHED OM JOBBET
(Underoverskrift i annoncen: Om jobbet)
I dette afsnit skal du være tydelig om arbejdsopgaver, hvordan organiseringen er, hvordan dagligdagen ser ud og hvilke opgaver kandidaten skal løse.
FORDELE OM JOBINDHOLD, ARBEJDSPLADS OG KULTUR
(Underoverskrift i annoncen: Vi tilbyder)
Her skal det fremgå, hvad du tilbyder kandidaten og alle fordelene i forhold til jobindhold, arbejdsplads og kultur skal stå her. Tænk også på, hvad du tilbyder, som andre ikke gør.
BESKRIVELSE AF KANDIDATEN
(Underoverskrift i annoncen: Om dig)
I beskrivelsen af kandidaten er det vigtigt at prioritere, hvad der er et krav, og hvad der er ønsker.
LØN- OG ANSÆTTELSESVILKÅR
(Underoverskrift i annoncen: Løn og ansættelsesvilkår)
Beskriv løn- og ansættelsesvilkår herunder hvilken overenskomst, ansættelsestidspunkt, ansættelsessted, indhentning af børne- og eller straffeattest eller andre ansættelsesmæssige vilkår, der er væsentlig for kandidaten at vide.
PRAKTISKE OPLYSNINGER
(Underoverskrift i annoncen: Kan du se dig selv hos os?)
Her oplyser du om alle de praktiske oplysninger; Ansøgningsfrist, tidspunkt for ansættelsessamtaler og mulighed for at stille spørgsmål til en kontaktperson.
Hvis din afdeling eller institution har en kort kernefortælling, så indsæt link til film eller website.
Skabelon for stillingsannoncen
Her finder du skabelonen til jobannoncen.
Eksempel på en stillingsannonce
Her finder du eksempler på jobannoncer:
Har du spørgsmål, så kontakt rekrutteringsteamet
E-mail: rekrutteringsteamet@aabenraa.dk
Telefon: 7376 6334
Annette Havmand
Ledelseskonsulent
Sanne Hougaard Kramer
Ledelseskonsulent