RPA - Robotics Process Automation

RPA - Robotics Process Automation

I kommunerne står vi i disse år over for flere markante udfordringer, særligt mangel på arbejdskraft. Der er behov for at gentænke velfærden, hvis vi vil bevare eller forbedre det velfærdsniveau vi oplever i dag. 

Blandt de muligheder kommunerne har for at gentænke velfærden, står automatisering af trivielle og simple administrationsopgaver som en åbenlys løsning. Automatiseringer skal ikke ses som en spareøvelse, men derimod en chance for at frigøre hænder til mere meningsfulde formål. En chance for at gøre kommunen til en mere attraktiv arbejdsplads. En chance for i sidste ende at forbedre borgernes oplevelse i mødet med det kommunale. 

Til automatisering af manuelle processer har Aabenraa Kommune indkøbt Microsoft PowerAutomate, et såkaldt RPA-værktøj (Robotic Process Automation). Softwaren gør det muligt at navigere på en skærm, åbne og lukke programmer, journalisere dokumenter sende e-mails med mere, som var det en virkelig person der udførte handlingen. En softwarerobot kan på mange måder betegnes som en digital medarbejder, der efter en oplæringsperiode kan udføre de samme standardiserede, rutineprægede arbejdsopgaver, som medarbejdere tidligere har løst manuelt. Potentielle gevinster tæller frigørelse af ressourcer, reducering af fejlkilder og højnet serviceniveau - for blot at nævne nogle få.  

Nedenfor kan du lade dig inspirere af allerede idriftsatte digitale medarbejdere i Aabenraa Kommune, og de gevinster det har kastet af sig i praksis. Har du spørgsmål vedrørende projektet eller en specifik proces du ønsker automatiseret, er du velkommen til at kontakte Lennart Hoffmann Kastbjerg, RPA-koordinator, IT-Digitalisering. Yderligere kan du orientere dig i Governancemodellen nedenfor, som udgør fundamentet for anvendelsen af RPA-værktøjet i Aabenraa Kommune.

 

 

Kontaktperson

Lennart Hoffmann Kastbjerg - Digitaliseringskonsulent
Staben / IT / IT-Digitalisering
Tlf. 73766284 - lhka@aabenraa.dk